Sid Meier’s Railroads

Annak idején imádtam az első résszel játszani – itt az “annak idején” nem az 1990-es eredeti kiadást jelenti, hanem a 2006-os Windows-os verziót. Ennek a folytatásait kerestem a Steamen, és mivel a review-k alapján a Sid Meier’s Railroads tűnt érdekesebbnek a Railroad Tycoon 3-nál, ezt próbáltam ki először. Azóta a rabja lettem, minden szabadidőmben csak vonatozok, és hogy a lelkesedést másokkal is megosszam, írtam róla egy teljes guide-ot is.

A játék alapvetően az első részhez (Railroad Tycoon) hasonlít, de ahhoz képest kicsit egyszerűbb a logikája, a grafika és a kezelés pedig össze sem hasonlítható. Az egész egy terepasztalra hasonlít, ahol modellvasutak járnak a síneken a modellvárosok között, baromi hangulatos, néha jól esik csak simán nézni is, ahogy egy-egy vonatom bejárja a terepet a városok között.

Főmenü

Ez jelenik meg a játék elindítása és az intro után. A Tutorialban bemutatják és begyakoroltatják a játék alapvető kezelését. Egy fontos dolog maradt ki belőle: a képernyő forgatása (le kell nyomni az egéren a görgető gombot), ami nélkül a dimbes-dombos pályákon néha hozzá se férsz a sínjeidhez… A következő lépés a megfelelő felbontás kiválasztása az Options-ben, ott lehet átváltani a metrikus rendszerre és felgyorsítani a képernyő scrollozását is. A Soundnál az Interface Volume lehalkítását javaslom, mert ez van hatással a pénzcsörgésre: ha bármilyen bevételünk keletkezik, csörren a kassza, de mivel egy idő után folyamatosan csörög, idegesítő. Hall of Fame – itt lesznek a mindenkori rekordjaid, viszont irreális, hogy a különböző nehézségi fokon elért eredményeidet összemossa.

Single Player – Scenario Setup

Itt lehet pályát és küldetést választani. Nekem a hegyes-völgyes pályák a kedvenceim, mert ott a konkurencia kevésbé tud keresztbe tenni: a Double Cross pályán például át kell fúrni vagy meg kell kerülni a hegyet, hogy a másik játékos városaihoz juss (és mivel a pálya a francia scenario-n alapszik, hangulatos szőlő- és borvidékek várnak, plusz a játék végefelé a TGV). A Difficulty level határozza meg, hogy az ellenfeleid mennyire szemetek veled, a Routing Difficulty Level pedig azt állítja be, mennyire tolerálja a játék, ha egy sínen egyszerre két vonatot akarsz járatni.

TGV viszi az utasokat

Hű, de messze van ide Bordeaux… még TGV-vel is

A képernyő felépítése

Ha kiválasztottad a küldetést, átkerülsz a tényleges pályára és megkezdődik a játék. Balról jobbra, fentről lefelé ezek vannak a képernyőn: kis szürke ikonokkal (vagy a megfelelő funkcióbillentyűkkel) hívhatók be a statisztikai oldalak. A Finances tartalmazza az aktuális pénzügyi eredményeket termékekre, évekre és ellenfelekre lebontva. A Goodsnál látszik a termékek árának változása és hogy melyik játékos milyen arányban szállítja őket. Az Industriesnál megnézheted, hogy a megvásárolt gyáraid nyereségesek-e, a Patents pedig egy lista az elnyert szabadalmaidról, pénzügyi értékelés nélkül. Ezek egyike sem túl érdekes, mert ha már meghoztál egy befektetési döntést, akkor nyilvánvaló, hogy mit kell tenni, hogy minél nyereségesebbé tedd, ezt nem a statisztikából fogod kiolvasni. A Victory oldalon találod, hogy mi szükséges a győzelemhez – de úgyis mindig a versenytársakat kell kivásárolni végül.

A statisztikai oldalak közül leginkább a Competition fontos, mert itt lehet részvényeket venni és eladni, a sajátodból és az ellenfelekéből is. Ezt érdemes folyamatosan nyomon követni és vásárolni, amennyit csak tudsz. Szintén itt látszik a versenyzők készpénzállománya (Cash), ebből tudhatod, hogy ki fogja legközelebb kivásárolni a részvényeiből (és ezzel a játékból) a másikat…

A Trains oldal pedig a vonataidról egy összesítés, ahol a Money szerinti rendezés az érdekes, mert itt lehet megtudni, melyek a legtöbb profitot hozó járataid. Ha pedig megjelenik egy új típusú, tehát gyorsabb, erősebb mozdony, érdemes a legjövedelmezőbb járataidnál lecserélni, hogy még gyorsabban, még többet szállítsanak és még több pénzt keress velük. Nem szükséges viszont az összes járaton mozdonyt cserélni, mert amíg a vidéki tanyáról azt a néhány tehenet a mostani mozdony is elhúzza, felesleges százezrekért újat venni hozzá.

A statisztikai oldalak gombjai alatt, még mindig a bal felső sarokban jelennek meg a hírek, de ezek általában olyasmit írnak meg, amiről amúgy is értesülsz (ki nyert a liciten, melyik város fejlődött tovább stb.)

A jobb felső sarokban látszik, hogy mennyi pénzed van. Építeni csak meglevő pénzből tudsz, járatok indításával viszont adósságba is verheted magad (a negatív összeget zárójellel jelzi). Ugyanitt látszik a dátum és itt lehet a játék sebességét a felére csökkenteni, a duplájára növelni vagy teljesen megállítani (Pause). A Main menu-ben lehet a játékot elmenteni, kilépni, vagy még a saját akaratodból visszavonulni (Retire).

A bal alsó panelen látszik a pálya térképe, ahol kattintással azonnal el tudsz jutni bárhová. A térkép feletti részen behívható a vonatok listája (Trains), de mivel a bejárt városok nevét használja, azt meg úgyse jegyzed meg, nem sok értelmét látom. A Goods menü viszont fontos, én folyamatosan nyitva tartom, mert itt látszik a termékek aktuális szállítási díja, vagyis ennyit kapsz, ha egy termékből egy kocsival olyan városba szállítasz, ahol azt igénylik (ahol fizetnek érte). Nyilván mindenki kb. azt szállítja el, amit éppen lehet, de a hatékony játéknak és a győzelemnek pont az a titka, hogy a drága termékek szállítására kell koncentrálni. Az árak folyamatosan változnak a kínálat függvényében, vagyis ha a játékosok sokat visznek ide-oda egy adott termékből, annak csökkenni fog az ára (és mivel kevesebbet sosem fogunk szállítani, az árak szinte soha nem emelkednek, csak csökkennek). Az első részben például az utasok (Passengers) és a levelek (Mail) szállítása a játék során végig fontos bevételi forrás volt, itt viszont gyorsan lezuhan az áruk és hosszabb távon felesleges az utasokkal és a levekkel bajlódni.

A Buy train gombbal lehet új vonatot indítani. Itt ugyanaz a logika, mint az első részben: megjelölöd az állomást, és kiválasztod, hogy ott milyen kocsikat akasszanak a mozdony után, majd ugyanezt a következő megállóban is. Az első részhez képest kényelmesebb, hogy az új vonat mindig a menetrendben megjelölt legelső állomásról indul. Minden mozdony maximum nyolc kocsit húzhat maga után. A kocsik fel- és leakasztása időbe telik, ezért azt a taktikát kövesd, hogy a játék elején, amikor a mozdonyok még lassúak és éppen nem szállítasz árut (pl. a városból vissza a nyersanyag-lelőhelyre), érdemes leakasztani a mozdony mögül a kocsikat, úgy gyorsabban visszaér a mozdony a lelőhelyre. Később viszont (ahogy az erősebb mozdonyok megjelennek) már a fel- és leakasztás időigénye jelenti a nagyobb veszteséget, ezért érdemesebb ugyanazokkal a kocsikkal járatni a vonatot oda-vissza az állomások között.

Szén- és olaj szállítmány érkezik Detroitba

Szén- és olaj szállítmány érkezik Detroitba

Nem érdemes hosszú menetrendet összeállítani: egy vonat lehet nyersanyag-beszállító (a nyersanyag forrásától haladjon addig a városig, ahol azt feldolgozzák), vagy két város között vigyen utasokat, leveleket és feldolgozott termékeket. A kisebb nyersanyag-forrásokat össze lehet kötni, pl. két kis tanyáról összeszedni az állatokat és egyszerre bevinni a városba, de a nagyobb nyersanyag-források mindenképpen külön járatot érdemelnek. Egy gyárhoz egyszerre több nyersanyag-lelőhelyet is be lehet kötni, pl. egy acélgyárhoz két szénbányából vinni a szenet, a vágóhídra két tehénistállóból stb.

A Build Depot gombbal a városokba tudsz állomást építeni, illetve a nyersanyag-lelőhelyre rakodót (persze csak ha már húztál oda sínt). A városi Depot továbbfejleszthető Station vagy Terminal szintre. Ezt érdemes megtenni, ha van rá pénzed, mert gyorsabb a ki-be rakodás és a vonat visszafordítása, valamint nagyobb városba több saját üzemet tudsz építeni.

A Lay track (T) gombbal tudsz elkezdeni sínt építeni – ez mindig csak a már meglevő hálózatod bővítése lehet. A Double track (D) gombbal tudsz párhuzamos sínt építeni a meglevő mellé, ami azért fontos, mert előnytelen, ha két vonat ugyanazt a sínt használja. Relatíve sokat kell várniuk egymásra, a várakozás pénzedbe kerül, ezért idővel érdemes minden vonatnak teljesen saját sínt építeni, saját vágányt a városon belül is.

Városok és gyárak

Ha egy város fölé viszed az egeret, látni lehet a város nevét és a tengerszint feletti magasságát (a vonatok hegyre fel lassabban tudnak menni, eleinte sokkal lassabban). A Supply sorban látható, amit a városból akkor éppen el tudsz szállítani, a Demand sorban, amiért fizetni fognak, ha odaviszed, a Processes sorban pedig amit ott fel tudnak dolgozni.

Ha bármit elviszel egy városba, azt ott vagy elfogyasztják, vagy feldolgozzák és új termék készül belőle (de nem azonnal, mint az első részben, hanem egy kicsit várni kell rá). Az új terméket ezután tovább lehet vinni egy másik olyan városba, ahol tejelnek érte. A játék alapvető logikája, hogy a feldolgozott termékek szállítása sokkal nagyobb hasznot hoz, mint a nyersanyagé, de nyilván az a legjobb, ha az egész lánc a te kezedben van. Így biztosítani tudod a nyersanyag folyamatos beszállítását a termelőüzembe, majd a feldolgozott termék továbbszállításával learatod a nagy pénzt.

Ha rákattintasz a városra, a képernyőn egy új ablak jelenik meg alul, a térképtől jobbra. Ezen ugyanígy látszik a Supply, Demand, Processes felosztás, valamint a helyi üzemek listája. Mindenhol maximum három üzem működhet, az Empty lot felirat jelzi, ha még van szabad hely. Amelyik szürke, az még megvásárolható a mellette levő szürke gomb megnyomásával. Ilyenkor a játékosok között licit indul, és aki a legtöbbet ajánlja, azé lesz a gyár, és ezután a tulajdonos minden feldolgozás (minden beérkező alapanyag) után külön részesedést kap. Taktikai trükk, hogy ha elhatározod, hogy valahová nyersanyagot viszel és van pénzed, érdemes előre licitálást kezdeni, mert az ellenfelek kevésbé licitálnak egy olyan gyárért, ami még soha semmilyen nyersanyagot nem kapott, mint ahova már évek óta szorgalmasan beszállítasz. Csak azokat a gyárakat érdemes megvásárolnod, ahová te viszed a nyersanyagot is, mert így biztosíthatod, hogy a gyár megvásárlása nyereséges legyen. Más gyárába ugyanis senki nem szívesen visz nyersanyagot…

Ha egy vonatra rákattintasz, ugyanebben az ablakban jelennek meg a rá vonatkozó alapvető adatok (hová megy éppen, mennyi profitot termel, mennyibe kerül a karbantartás és mennyit kell várakoznia). Itt lehet változtatni a menetrenden, illetve új, modernebb mozdonyt vásárolni hozzá. Valamint itt lehet követni, hogy éppen milyen kocsikat húz és azokban van-e termék vagy üres (ez egyébként közvetlenül a kocsin is látszik, pl. az utaskocsiban ég a villany, ha utazik benne utas). Nyilván mindig az a cél, hogy minél több tele kocsi legyen a járaton.

Versenyautókat szállítok Indianapolisba az Indy 500 autóversenyre

Versenyautókat szállítok Indianapolisba az Indy 500 autóversenyre – 1897-ben…

Taktika

A pálya elején érdemes azonnal Pause-ba tenni a játékot és szétnézni. Mindig van egy kiinduló városod, onnan további síneket lehet húzni a többi város és a nyersanyag-lelőhelyek felé. Fel kell mérni, hogy a kiinduló városodhoz közel, a városok és nyersanyag-lelőhelyek között milyen útvonalakat érdemes kialakítani. A térkép közepén a játékosok tipikusan össze-vissza nyúlják egymástól a szállításokat, amibe nehéz belemenni, mert a gép sokkal precízebben tudja értékelni a lehetőségeket. Érdemes tehát a térkép széle felé, kifelé haladni a nyersanyag-lelőhelyek felé és azokat bekötni a megfelelő városokba, majd később a nagyobb értékű feldolgozott termékeket onnan továbbvinni.

Kezdettől fogva figyelni kell a részvényekre, és folyamatosan felvásárolni legalább a saját részvényeidet. Ha egy ellenfeled megszerzi kb. 40%-át a részvényeidnek, nagyon hamar kivásárol a cégedből és idejekorán, hobóként vagy cirkuszi szörnyszülöttként mehetsz nyugdíjba…

Minden bekötött település között azonnal indíts járatot, ha mást nem is, az utasokat és a leveleket vidd el. A játék elején még az utasszállítás és a postáskodás is elfogadhatóan jól fizet, később viszont, ha sikerül nagyobb értékű feldolgozott termékeket előállítani, át kell állni azok szállítására.

Ha egy városba gyakran szállítasz dolgokat, az fejlődni fog. Ha addig nem volt, akkor kialakul az utasforgalom és ezzel egy időben lesz Empty lot, vagyis tudsz saját gyárat építeni. Továbbá a fejlődő városok új és új termékekre fognak igényt tartani, idővel akarnak majd kaját, bútorokat, autót, aranyat… Ez nagyszerű dolog, mert a máshol elkészített termékeidet közelebb is le tudod adni, sőt a termelő városaid között oda-vissza tudsz drága dolgokat szállítani: vinni a sört, hozni az autót, vinni a kaját, hozni a papírt és dől a pénz. Előfordulhat, hogy két város ugyanazt állítja elő, ez sem probléma, simán lehet francia városok között például bort cserélni, német városok között sört, vadnyugati városok között aranyat stb.

Változó, hogy melyik pályán mire van lehetőség. Általában az autó és az arany a legdrágább, legnagyobb hasznot hozó termék, amiből az autóval azért nehéz, mert három fázison keresztül áll össze (szén – acél – autó) négy állomás között (szénbánya – acélgyár – autógyár – meg ahol az autót el tudod adni). Ilyen hosszú láncot nehéz egyedül kiépíteni és kontrollálni, de többnyire mégis ez a siker kulcsa. A második legdrágább termék általában a bútor (Manufactured goods) és a sör vagy a bor, ezekkel is nagyon jól lehet keresni.

Arannyal teli vonatom megy Las Vegasba, dől a pénz

Arannyal teli vonat megy Las Vegasba, az elképzelhető legnagyobb profitot biztosítva

Nyerni akkor tudsz, ha sikerül 1-2 nagy hasznot hozó láncot kiépíteni, ezzel nagyon sokat keresel és kivásárolod az ellenfeleidet a cégükből.

Ha már alapszinten sikerült győzni, lehet a magasabb szintekkel próbálkozni, illetve a random landscape, random city opciókkal szórakozni. A nehézségi szintek közül a Mogul és a Tycoon között van a legnagyobb ugrás: Mogul szintig még nem sok problémád lesz az ellenfelekkel, terjeszkednek és szállítanak ők is, de nem a te rovásodra. Tycoon szinten viszont egyszerre sokkal szemetebbek lesznek. Egyrészt az összes ötletedet ellopják: ha például egy üzembe újonnan elkezdesz alapanyagot szállítani, arra azonnal licitálni fognak. A feldolgozott termékek elszállításában is “segítenek”, mert bekötnek egy sínt ugyanazokba a városokba és elkezdik elvinni a nehezen megtermelt dolgaidat a saját útvonalaikon. Ráadásul, mivel a gépi ellenfél precízebben, akár körről körre optimalizálja a kocsik számát és összeállítását, a haszon nagy részét lenyúlják előled… Az egyetlen esélyed, ha a pálya szélén ideig-óráig monopolizálni tudsz jól fizető szállításokat, miközben a pálya közepén egymással harcolnak – de végső soron az összes stratégiai játék alapja hagyni, hogy a többiek egymás ellen küzdjenek, amíg te megerősödsz…

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük