Sid Meier’s Railroads

Annak idején imádtam az első résszel játszani – itt az „annak idején” nem az 1990-es eredeti kiadást jelenti, hanem a 2006-os Windows-os verziót. Ennek a folytatásait kerestem a Steamen, és mivel a review-k alapján a Sid Meier’s Railroads tűnt érdekesebbnek a Railroad Tycoon 3-nál, ezt próbáltam ki először. Azóta a rabja lettem, minden szabadidőmben csak vonatozok, és hogy a lelkesedést másokkal is megosszam, írtam róla egy teljes guide-ot is.

A játék alapvetően az első rész (Railroad Tycoon) továbbgondolása, ahhoz képest egyszerűbb a logikája, a grafika és a kezelés pedig össze sem hasonlítható. Az egész egy terepasztalra hasonlít, ahol modellvasutak járnak a síneken a modellvárosok között, baromi hangulatos, néha jól esik csak simán nézni is, ahogy egy-egy vonatom bejárja a terepet a városok között.

Főmenü

Ez jelenik meg a játék elindítása és az intro után. A Tutorialban bemutatják és begyakoroltatják a játék alapvető kezelését. Egy fontos dolog maradt ki belőle: a képernyő forgatása, ami nélkül a dimbes-dombos pályákon néha hozzá se férsz a sínjeidhez: ehhez le kell nyomni az egéren a görgetőt. A következő lépés a megfelelő felbontás kiválasztása az Options-ben, ott lehet átváltani a metrikus rendszerre és felgyorsítani a képernyő scrollozását is. A Soundnál az Interface Volume lehalkítását javaslom, mert ez van hatással a pénzcsörgésre: ha bármilyen bevételed keletkezik, csörren a kassza, de mivel egy idő után folyamatosan csörög, idegesítő. Hall of Fame – itt lesznek a mindenkori rekordjaid, de ez nem túl érdekes, egyrészt mert csak te vagy rajta, másrészt mert összemossa a különböző nehézségi fokon elért eredményeidet.

Single Player – Scenario Setup

Itt lehet pályát és küldetést választani. Nekem a hegyes-völgyes pályák a kedvenceim, mert ott a konkurencia kevésbé tud keresztbe tenni: a Double Cross pályán például át kell fúrni vagy meg kell kerülni a hegyet, hogy a másik játékos városaihoz juss (és mivel a pálya a francia scenario-n alapszik, hangulatos szőlő- és borvidékek várnak, plusz a játék végefelé a TGV). A Difficulty level határozza meg, hogy az ellenfeleid mennyire szemetek veled, a Routing Difficulty Level pedig azt állítja be, mennyire tolerálja a játék, ha egy sínen egyszerre két vonatot akarsz járatni. Ha kiválasztottad a küldetést, átkerülsz a tényleges pályára és megkezdődik a játék.

TGV viszi az utasokat
Hű, de messze van ide Bordeaux… még TGV-vel is

 

A képernyő felépítése

A bal felső sarokban, kis szürke ikonokkal érhetőek el a Statisztikák, ezekről bővebben később. A statisztikai oldalak gombjai alatt, még mindig a bal felső sarokban jelennek meg a hírek. Ezeket érdemes figyelni, mert itt derül ki, ha egyik játékos felvásárolja a másik részvényeit (például a tiédet), vagy ha egy város továbbfejlődött és újfajta termékeket is igényel (tudsz oda szállítani például kaját, bútort, autót, fegyvert).

A jobb felső sarokban látszik, hogy mennyi pénzed van. Építeni csak meglevő pénzből tudsz, járatok indításával viszont adósságba is verheted magad (a negatív összeget zárójellel jelzi). Ugyanitt látszik a dátum és itt lehet a játék sebességét a duplájára növelni, a felére csökkenteni vagy teljesen megállítani (Pause). A Main menu-ben lehet a játékot elmenteni, kilépni, vagy még a saját akaratodból visszavonulni (Retire).

A bal alsó panelen látszik a pálya térképe, ahol kattintással azonnal el tudsz jutni bárhová. A térkép feletti részen behívható a vonatok listája (Trains), de mivel a bejárt városok nevét használja, azt meg úgyse jegyzed meg, ennek nem sok értelmét látom. A Goods menü viszont fontos, itt látszik a termékek aktuális szállítási díja, vagyis ennyit kapsz, ha egy termékből egy kocsival olyan városba szállítasz, ahol azt igénylik (ahol fizetnek érte). A hatékony játék és a győzelem titka, hogy a drága termékek szállítására kell koncentrálni. Az árak folyamatosan változnak a kínálat függvényében, vagyis ha a játékosok sokat visznek ide-oda egy adott termékből, annak csökkenni fog az ára (és mivel kevesebbet sosem fogunk szállítani, az árak szinte soha nem emelkednek, csak csökkennek). Érdemes megfigyelni, hogy az utasok (Passengers) és a levelek (Mail) szállítása csak a játék legelején kifizetődő, aztán gyorsan lezuhan az áruk, így felesleges velük bajlódni.

A Buy train gombbal lehet új vonatot indítani. Itt ugyanaz a logika, mint az első részben: megjelölöd a kiinduló állomást, és kiválasztod, hogy ott milyen kocsikat akasszanak a mozdony mögé, majd ugyanezt a következő megállóban is. Az első részhez képest kényelmesebb, hogy az új vonat mindig a menetrendben megjelölt legelső állomásról indul, nem kell a gyárból még külön oda is érnie. Minden mozdony maximum nyolc kocsit húzhat maga után. A játék elején, amikor még csak gyenge mozdonyok állnak rendelkezésre, 1-2-3 kocsival érdemes járatni őket, később viszont, ahogy az erősebb mozdonyok megjelennek, érdemes a maximális 8 kocsit mögéjük akasztani, hogy az adott termékből biztosan elhúzzák az összeset, ami rendelkezésre áll (pl. az összes szenet a szénbányából). Kiválasztható, hogy a menetrendben szereplő állomásokon milyen kocsit akasszanak a mozdony mögé, tehát lehetséges például odafelé kaját szállítani, visszafelé pedig bútort. A kocsik le- és felakasztása azonban baromi sok időbe telik, ezért érdemesebb elosztani a kocsikat a termékek között, pl. 4 kajás és 4 bútoros kocsit használni, így az oda-vissza utakat gyorsabban megteszi majd és összességében több terméket tud így elszállítani.

Szén- és olaj szállítmány érkezik Detroitba
Szén- és olaj szállítmány érkezik Detroitba

Nem érdemes hosszú menetrendet összeállítani: egy vonat lehet nyersanyag-beszállító (a nyersanyag forrásától haladjon addig a városig, ahol azt feldolgozzák), vagy közlekedjen két város között (utasok, levelek és feldolgozott termékek megfelelő kombinációjával). A nyersanyag-forrásokat esetleg össze lehet kötni, pl. két kis tanyáról egy vonattal összeszedni a dolgokat és egyszerre bevinni őket a városba, de a nagyobb nyersanyag-források mindenképpen külön járatot érdemelnek. Egy gyárhoz természetesen egyszerre több nyersanyag-lelőhelyet is be lehet kötni, pl. egy acélgyárhoz két szénbányából vinni a szenet, a vágóhídra két tehénistállóból stb.

A Lay track (T) gombbal tudsz elkezdeni sínt építeni – ez mindig csak a már meglevő hálózatod bővítése lehet. A Double track (D) gombbal tudsz párhuzamos sínt építeni a meglevő mellé, ami azért fontos, mert előnytelen, ha két vonat ugyanazt a sínt használja. Relatíve sokat kell várniuk egymásra, a várakozás pénzedbe kerül, ezért érdemes minden vonatnak teljesen saját sínt építeni, saját vágánnyal a városon belül is.

A Build Depot gombbal a városban tudsz állomást építeni, illetve a nyersanyag-lelőhelyre rakodót (persze csak ha már húztál oda sínt). A városi Depot továbbfejleszthető Station vagy Terminal szintre. Ezt érdemes megtenni, ha van rá pénzed, mert gyorsabb a ki-be rakodás és a vonat visszafordítása, több párhuzamos vágány érkezhet a városba, valamint magasabb szintű állomással a város is gyorsabban fejlődik.

Városok és gyárak

Ha egy város fölé viszed az egeret, látni lehet a város nevét és a tengerszint feletti magasságát (a vonatok hegyre fel lassabban tudnak menni, eleinte sokkal lassabban). A Supply sorban látható, amit a városból akkor éppen el tudsz szállítani, a Demand sorban, amiért fizetni fognak, ha odaviszed, a Processes sorban pedig amit ott fel tudnak dolgozni.

Ha egy igényelt terméket elviszel egy városba, azt ott elfogyasztják, vagy feldolgozzák és új termék készül belőle. A feldolgozás nem azonnal történik meg, mint az első részben, hanem egy kicsit várni kell rá. Az új terméket ezután tovább lehet vinni egy másik olyan városba, ahol tejelnek érte. A játék alapvető logikája, hogy a feldolgozott termékek szállítása sokkal nagyobb hasznot hoz, mint a nyersanyagé, de nyilván az a legjobb, ha az egész lánc a te kezedben van: ha biztosítani tudod a nyersanyag folyamatos beszállítását a termelőüzembe, majd a feldolgozott termék továbbszállításával learatod a nagy pénzt.

Ha rákattintasz a városra, a képernyőn egy új ablak jelenik meg alul, a térképtől jobbra. Ezen ugyanígy látszik a Supply, Demand, Processes felosztás, valamint a helyi üzemek listája. Mindenhol maximum három üzem működhet, az Empty lot felirat jelzi, ha még van szabad hely. A meglevő üzemek közül amelyik szürke, az megvásárolható a mellette levő szürke gomb megnyomásával. Ilyenkor a játékosok között licit indul, és aki a legtöbbet ajánlja, azé lesz a gyár, és ezután a tulajdonos minden feldolgozás (minden beérkező alapanyag) után külön részesedést kap. Taktikai trükk, hogy ha elhatározod, hogy valahová nyersanyagot szállítasz, érdemes előre licitálást kezdeni és megvenni az üzemet, mert olcsóbban hozzájutsz egy olyan gyárhoz, ami még soha semmilyen nyersanyagot nem kapott, mint ahova évek óta szorgalmasan beszállítasz. Csak azokat a gyárakat érdemes megvásárolnod, ahová te viszed a nyersanyagot is, mert így biztosíthatod, hogy a gyár megvásárlása nyereséges legyen. Más gyárába ugyanis senki nem szívesen visz nyersanyagot…

Ha egy vonatra rákattintasz, ugyanebben az ablakban jelennek meg a rá vonatkozó alapvető adatok (hová megy éppen, mennyi profitot termel, mennyibe kerül a karbantartás és mennyit kell várakoznia). Itt lehet változtatni a menetrenden, illetve új, modernebb mozdonyt vásárolni hozzá. Valamint itt lehet követni, hogy éppen milyen kocsikat húz és azokban van-e termék vagy üres (ez egyébként közvetlenül a kocsin is látszik, pl. az utaskocsiban ég a villany, ha utazik benne utas). Nyilván mindig az a cél, hogy minél több kocsi tele legyen a járaton.

Versenyautókat szállítok Indianapolisba az Indy 500 autóversenyre
Versenyautókat szállítok Indianapolisba az Indy 500 autóversenyre – 1897-ben…

Statisztikák

A jobb felső sarokban a szürke gombokkal érhetőek el az aktuális statisztikai adatok. A Finances tartalmazza a pénzügyi eredményeket termékekre, évekre és ellenfelekre lebontva, vagyis itt derítheted ki, miből jön a pénz és mire megy el. Ennek nem sok hasznát látom, mert amúgy is egyértelmű: ahhoz, hogy több pénzt keress, minél több, minél nagyobb értékű árut kell elszállítani.

A második a Competition, ez a statisztikai oldalak közül a legfontosabb, mert itt lehet részvényeket venni és eladni, a sajátodból és az ellenfelekéből is. Ezt folyamatosan nyomon kell követni és vásárolni, amennyit csak tudsz. Abból látszik, hogy nyerésben vagy vesztésben vagy, hogy te vásárolod fel az ellenfelek részvényeit vagy ők vásárolják fel a tiédet – végül az nyer, aki teljesen kivásárolja az ellenfeleit. Ugyanitt látszik a versenyzők aktuális készpénzállománya (Cash), ebből tudhatod, hogy kinek lesz pénze legközelebb részvényeket vásárolni.

A Goodsnál látszik a termékek árának változása és hogy melyik játékos milyen arányban szállítja el őket – ha nem tudod, miből van annyi pénze az ellenfelednek, itt megtudhatod. Az Industriesnál megnézheted, hogy a megvásárolt gyáraid nyereségesek-e, néha ez is tanulságos: rengeteg nyersanyagot kell odavinni egy gyárhoz, hogy nyereséges legyen (nem a szállítás, hanem a gyár). A Patents egy lista az elnyert szabadalmaidról, pénzügyi értékelés nélkül, én ezekre nem is nagyon szoktam költeni. A Victory oldalon találod, hogy mi szükséges a győzelemhez – de úgyis mindig a versenytársakat kell kivásárolni végül.

A Trains oldal pedig a vonataidról egy összesítés, ahol a Money szerinti rendezés az érdekes, mert itt lehet megtudni, melyek a legtöbb profitot hozó járataid. Ha pedig megjelenik egy új típusú, tehát gyorsabb, erősebb mozdony, érdemes a legjövedelmezőbb járataidnál lecserélni, hogy még gyorsabban, még többet szállítsanak és még több pénzt keress velük. Nem szükséges viszont az összes járaton mozdonyt cserélni, mert amíg a vidéki tanyáról azt a néhány tehenet a mostani mozdony is elhúzza, felesleges százezrekért újat venni hozzá.

Taktika

Amikor megjelenik a pálya, érdemes azonnal Pause-ba tenni a játékot és szétnézni. Mindig van egy kiinduló városod, ahonnan további síneket lehet húzni a többi város és a nyersanyag-lelőhelyek felé. Fel kell mérni, hogy a kiinduló városodhoz közel, a városok és nyersanyag-lelőhelyek között milyen útvonalakat érdemes kialakítani. A térkép közepén a játékosok tipikusan össze-vissza nyúlják egymástól a szállításokat (behúznak saját síneket ugyanazokba a városokba és elviszik, amit találnak), amibe nehéz belemenni, mert a gép sokkal precízebben tudja értékelni a lehetőségeket. Érdemes inkább a térkép széle felé, kifelé haladni a nyersanyag-lelőhelyek felé, azokat bekötni a megfelelő városokba, majd később a nagyobb értékű feldolgozott termékeket onnan továbbvinni.

Minden bekötött település között azonnal indíts járatot, ha mást nem is, az utasokat és a leveleket vidd el. A játék elején még az utasszállítás és a postáskodás is elfogadhatóan jól fizet, de minél gyorsabban át kell állni a nagyobb értékű feldolgozott termékek előállítására és szállítására.

Kezdettől fogva figyelni kell a részvényekre, és folyamatosan felvásárolni legalább a saját részvényeidet. Ha egy ellenfeled megszerzi kb. 40%-át a részvényeidnek, nagyon hamar kivásárol a cégedből és idejekorán, hobóként vagy cirkuszi szörnyszülöttként mehetsz nyugdíjba…

Ha egy városba gyakran szállítasz dolgokat, az fejlődni fog. Ha addig nem volt, akkor kialakul az utasforgalom és ezzel egy időben lesz Empty lot, vagyis tudsz saját gyárat építeni. A fejlődő városok új és új termékekre fognak igényt tartani, idővel akarnak majd kaját, bútorokat, autót, aranyat, fegyvert… Ez nagyszerű dolog, mert a máshol elkészített termékeidet közelebb is le tudod adni, sőt a termelő városaid között oda-vissza tudsz drága dolgokat szállítani: vinni a sört, hozni az autót, vinni a kaját, hozni a papírt és dől a pénz. Előfordulhat, hogy két város ugyanazt állítja elő, ez sem probléma, simán lehet francia városok között például bort cserélni, német városok között sört, vadnyugati városok között aranyat stb.

Változó, hogy melyik pályán mire van lehetőség. Rendszerint az autó vagy a fegyver a legdrágább, legnagyobb hasznot hozó termék, de mindkettő három fázison keresztül áll össze (szén – acél – autó) négy állomás között (szénbánya – acélgyár – autógyár – meg ahol az autót el tudod adni). Ilyen hosszú láncot nehéz egyedül kiépíteni és kontrollálni, mégis ez a siker kulcsa. Ahol van, ott az arany is nagyon jól fizet (érdemes megfigyelni a fegyveres kísérőket a kocsikon), a második legdrágább termék pedig általában a bútor (Manufactured goods) és a sör vagy a bor, ezekkel is jól lehet keresni. Nyerni akkor tudsz, ha sikerül 1-2 nagy hasznot hozó láncot kiépíteni, ezzel nagyon sok pénzt keresel és kivásárolod az ellenfeleidet a cégükből.

Arannyal teli vonatom megy Las Vegasba, dől a pénz
Arannyal teli vonat megy Las Vegasba, az elképzelhető legnagyobb profitot biztosítva

Ha már alapszinten sikerült győzni, lehet a magasabb szintekkel próbálkozni, illetve a random landscape, random city opciókkal szórakozni. A nehézségi szintek közül a Mogul és a Tycoon között van a legnagyobb ugrás: Mogul szintig még nem sok problémád lesz az ellenfelekkel, terjeszkednek és szállítanak ők is, de nem a te rovásodra. Tycoon szinten viszont egyszerre sokkal szemetebbek lesznek. Egyrészt az összes ötletedet ellopják: ha például egy gyárba alapanyagot kezdesz szállítani, azt a gyárat azonnal megpróbálják megszerezni licitálással, érdemes erre külön pénzt tartalékolni, vagy ha muszáj, részvényt eladni. A feldolgozott termékek elszállításában is „segítenek”, mert bekötnek egy sínt ugyanazokba a városokba és elkezdik elvinni a nehezen megtermelt dolgaidat a saját útvonalaikon. Ráadásul, mivel a gépi ellenfél precízebben, akár körről körre optimalizálja a kocsik számát és összeállítását, a haszon nagy részét lenyúlják előled… Az egyetlen esélyed, ha a pálya szélén ideig-óráig monopolizálni tudsz jól fizető szállításokat, miközben az ellenfelek a pálya közepén egymással harcolnak – de végső soron az összes stratégiai játék alapja hagyni, hogy a többiek egymás ellen küzdjenek, amíg te megerősödsz…

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük