Kirándulásaink a járvány alatt

A bezártság hónapjaiban lelkileg sokat segített, hogy a hétköznapok után hétvégenként nagyobb kirándulásokat tettünk a környéken. Régen (~B.C. – before coronavirus), ha kirándulásról volt szó, elsősorban a Kopaszi-gát – Gellért-hegy – Normafa vonalon mozogtunk, most viszont a járvány miatt kevésbé népes helyeket kellett keresni. Szerencsére minimális kereséssel nagyszerű helyeket találtunk – ha az ember hajlandó csak 10-20 perccel többet autózni, a budai hegyek másik oldalán és Budaörs körül is csodálatos helyek várják. A gyerekkel is megfelelő, 1-2 órás utakból egy válogatás, északról délre:

Budai-hegyek

• Dévényi Antal-kilátó, Piliscsaba – a piliscsabai vasútállomáról érdemes elindulni, viszont az út meglepően meredek, ha öreg vagy kevésbé sportos vagy, nem ajánlom, ahogy babakocsival sem. Lefelé jövet viszont lehet röhögni az öreg és babakocsis szerencsétleneken. A kilátás fentről nagyon szép, talán az összes közül innen volt a legszebb:

Kilátás a Dévényi-kilátóból

• Jági tanösvény, Pilisszentiván – ez egy laza és szép tanösvény, az Ördögsziklát ne felejtsd el útba ejteni (mint én). Megmaradt bennem a sértettség, amiért a járvány idején a buta és rosszindulatú polgármester megpróbálta lezárni az erdőt a városi turisták elől, de mivel a polgárőr gyerekek csak délelőtt 10 órától álltak ki az útra, mi már csak kifelé jövet láttuk őket…
  • levendulamező, Kevélyek, Egri vár másolat, Pilisborosjenő – a polgármester ott sem támogatta a pestiek megjelenését a faluban, ezért szerintem a helyes megoldás az lenne, ha Pilisborosjenő lakóit se engednénk be egy darabig Budapestre. De a környék amúgy szép, mi a Kevély-hegyi kőfülkéig ballagtunk fel, aztán le a várhoz, ez pont elég volt egy délelőttre.
  • Csergezán Pál-kilátó az Erzsébet büfétől indulva – nekem ez volt a kedvencem, egyrészt mert pont jó a nehézségi foka, kb. két óra hegymászás folyamatosan felfelé, de nem olyan durva meredekséggel, mint például Piliscsabán. Másrészt változatos és szép a táj, van erdő, fennsík, sziklák, fenyőerdő, bokrok, ritka is, sűrű is. Félúton a „Tarnai-pihenő felé” nevű helyen csodás a kilátás és fantáziadús fényképeket lehet készíteni, itt például beolvasok a Magasságosnak a koronavírus-járvány miatt:

Beolvasok az égnek a Tarnai pihenőnél

Budaörs környéke

• Ördögorom park – itt ténylegesen Budapesten belül (Kelenföldről busz is jár ide) tudsz egy viszonylag néptelen erdőben kirándulni. Itt is van tanösvény, el lehet olvasni, hogy miért őrizték meg jótét lelkek ezt a helyet erdőnek a XII. kerület közepén (mert geológiailag értékes). Mi csak oda-vissza sétáltuk végig, de mivel ez a Budai hegyeknek egy nyúlványa, erdőn keresztül elérhető innen például a Normafa, nagyobb túrákat is lehet tenni innen indulva. Ilyen a kilátás Gazdagrét felé:

Kilátás az Ördögoromról

• Budaörsi Szeplőtelen Fogantatás kápolna – ez egy domb Budaörsön, de szuper a látvány, és a gyerekkel jól lehet ide-oda járkálni a domb tetején. Mivel nincsenek fák, árnyék sincs, nagy melegben nem érdemes menni (meg a szél is fúj).

A kápolna a budaörsi dombon

• Olimpia-park – Őrmezőtől keletre van egy erdős park, ami tök néptelen, akkor érdemes ide menni, ha semmiképpen sem akarsz emberekkel találkozni. Például ha kitör egy világjárvány vagy valami. A látnivaló 1db háborús bunker, de az jókedvű színesre van festve.
  • Kamaraerdő – itt is van tanösvény, 4km. Sétálni jó, de nincs semmi látnivaló, ezért a gyerekeknek unalmas volt

Távolabbi helyek

• Beliczay-sziget, Érd – a Csergezán-kilátón kívül talán ez volt a legérdekesebb találatunk, Érd mellett egy dunai félsziget. Van benne gyönyörű erdő, patak, Duna-part, a limányban brekegő békák. Noémiről készítettem egy szinte festményszerűen szép képet:

Noémi az érdi Duna-parton

• Nyakas-kő, Biatorbágy – ide már autópályán kell menni, de egyszer megéri, ismert és klassz kirándulóhely hegymászással. Figyelni kell, mert az út a sziklákon meredek és veszélyes – másnap, miután ott voltunk, egy férfi leesett és meghalt… A Nyakas-kőtől megpróbáltunk északra is tenni egy kanyart, de végül túl veszélyesnek ítéltük meg. Keletre, a hegy túloldalán viszont jópofa erdei kunyhókat lehet találni. Plusz a városban a viadukt, ha már arra jársz és ismered a történetét.

Noémi kinéz a Nyakas-kő felől

• Veresegyházi horgásztavak – ez is egy klassz séta, a három tóból kettőt körbesétálni is elég volt. A képen kacsa-mama a gyerekeit védi az én gyerekeimtől:

Kacsacsalád Veresegyházán

Közelebbi helyek

• Halmierdő – ebben az időszakban már nem csak a salsa és a koncertek maradtak el, hanem az osztálykirándulások is, tovább fájdítva a szívemet. Úgyhogy visszamentem nosztalgiázni, fel tudom-e idézni az akadályversenyek útvonalát. Eddig háromszor jártuk végig az osztállyal, de nekem sosem állt össze földrajzilag, hogy merre mentünk pontosan (elég, ha a tanárok tudják…) Szerencsére sikerült eltalálni az elágazásokat, és most már térképen is látom, ahogy egyik végétől a másikig bejártuk az erdőt a két játszótér között. A táv 2,6km egyébként, ami nem tűnik soknak, de a buszozást és a játszótereket is beszámítva nem is kevés egy osztálynak…
  • Sportliget, Kőbánya – ez is nagy találat volt, mert közel van és nincsenek sokan. Ideális görkorcsolyához és biciklizéshez is, plusz van játszótér.
  • Népliget, északi rész – az északi rész kisebb, mint a déli, de sokkal változatosabb. És mivel ritkán állnak a fák, sokkal jobb esélyed van madarakat fotózni, mint egy sűrű erdőben.