Volt egy UPC reklám a tévében, amiben a betárcsázós internetet használó férfit úgy mutogatták turistáknak, mint egy ritka állatot. Egyik turista megkérdezi: – És mit eszik? – Ugyanazt, mint mi.
A tesztelők, amikor először bekerülnek egy csapatba, néha ugyanilyen furcsa szerzetek a már ott dolgozók számára. Azt hiszed, eltúlzom, pedig nem.
Történt, hogy a már másfél éve haladó projektbe megérkeztünk mi, tesztelők. Beültettek minket egy másik szobába, mint ahol a projekt dolgozott, és hetekig nem szólt hozzánk senki. A projektvezető egyszer bejött, bemutatkozott, és megkérdezte, minden rendben? Hát… persze. Aztán ő se szólt hozzánk hetekig. Halvány lila gőze nem volt senkinek, mit kéne velünk kezdeni, és nekünk se, hogy mihez kezdjünk.
Másik projekt, szintén előrehaladott fázisban, eljött az idő: be kéne vonni a tesztelőket. Behívtak minket egy meetingre, ismeretlen emberek, akik hadarva, érthetetlenül beszéltek valamiről, amiből egy szót se értettünk. Aztán kinyögték: hétfőtől kell elkezdeni a tesztelést. Minek a tesztelését?! Hol van ez a valami? Az nem baj, hogy hétfőn még egyébként tök mást fogok csinálni?
Egyébként nem ciki, ha fogalmad sincs, mi fán terem a tesztelés, csak legyél bátor bevallani. A következőket kell tenned:
- Minél korábban vond be a csapatba a tesztelőt. Ne akkor mutatkozz be neki, amikor a fejlesztés már előállt és le kellene tesztelni. Hanem lehetőleg akkor, amikor a tervezés elkezdődik.
- Eligazítás a projektben. Mi a projekt célja, melyek a fejlesztés főbb szempontjai, kik a résztvevők.
- Domain oktatás: az e-mailben átdobott dokumentáció nem elég. A három napos beszállítói tanfolyam fontos, de szintén nem elegendő. Valaki üljön le vele személyesen és mutasson meg mindent, válaszoljon a kérdésekre. Pro tipp: minden régi munkatárs töltsön el egy napot az új kollégával, így rengeteg tudást, ötletet és ismeretséget szerezhet rövid idő alatt.
- Hozzáférési jogok – egyáltalán nem nyilvánvaló, mennyi joga legyen egy tesztelőnek. Általában a rendszerszervezői, adminisztrátori szint alá szokták belőni, nehogy ezek a furcsa szerzetek valami komoly bajt okozzanak. Valójában azt kellene végiggondolni, hogy a tesztelő is felnőtt ember, van jogosítványa, gyereke, szavazójoga, felelős azért, amit csinál, és néha még az is kiderülhet, hogy kompetens a munkájában. Amennyivel kevesebb jogot adsz neki, annyival kevesebb témában számíthatsz a segítségére.
- A tesztelendő részterület kijelölése. Erről szoktak megfeledkezni leginkább. A tesztelő nem fog mindent, az egész rendszert letesztelni. Ehhez a szoftver túl nagy, túl bonyolult, és egyébként is túl sokáig tartana. Meg kell találni azt a részterületet, ahol a tesztelő bevonása a leghasznosabb lehet. Ahol a legtöbb a tesztelendő kombináció, ahol a legtöbb a hiba, ahol a leginkább kell a segítség. Igaz, ezzel rögtön a nyakába is sóztad valakinek a tesztelőt: aki az adott részterületért addig felelős volt. Nem mindenki örül ennek egyformán… Úgyhogy időben fel kell tenni a kérdést:
- Ki a felelős a tesztelésért? Egyáltalán nem egyértelmű, hogy a tesztelő, főleg, ha éppen beesett az utcáról az évek óta tartó projektbe, ahol a szakértők már régen benne vannak a mélyében. Ilyenkor sokat segít, ha valaki eldönti helyette: mikor van az adott terület letesztelve, mely tesztek lefutása lesz elegendő, vagy legalábbis kellően megnyugtató a szoftver minősége szempontjából.
És ez még csak a kezdet – hogyan kell jól együtt dolgozni egy tesztelővel hosszabb távon? Folytatása következik…
Egyébként ugyanazt esszük, mint ti… Tényleg!