A tesztelés adminisztrációjához miért nem elég az Excel?

Röviden: a bugok miatt.

Hosszabban: a tesztesetek megírására és az eredmények (Passed/Failed) rögzítésére bőven elegendő az Excel. Sőt, az Excel tűnik az ideális megoldásnak: kell néhány oszlop (Chapter, Steps to reproduce, Expected result, Actual result, Notes), és lehet is írni a teszteseteket egymás alá. Az Excel erre tökéletes, volt, ahol még akkor is Excelben írtuk meg a teszteket, ha volt erre bevezetett, specializált eszköz – megírtuk Excelben, aztán betöltöttük őket a rendszerbe.

A probléma a hibáknál kezdődik, amiket riportolni akarunk. Eleve túl sok mező kell egy hibajegy leírásához: ID, title, description, environment, reported by, assigned to, priority, status, comments – és ez csak egy elméleti minimum. Nem fér el szépen se vízszintesen, se függőlegesen. És további problémák is felmerülnek majd, ha mégis Excelt akarsz használni:

  • description: nehéz szép, formázott folyószöveget írni Excelben. El kell férjen a probléma alapvető bemutatása, az indoklás, hogy ez miért probléma, elvárt és aktuális eredmény, workaround – nem egy tipikus Excel cella tartalma
  • attachments: ezt nem is tudod Excelben megoldani (vagy csak nagyon rondán)
  • értesítések: minden teszt admin toolban beállítható, hogy a kiválasztott bugok körében minden változtatásról e-mail értesítést kapj. Bárki bármit matat: tudni fogsz róla. Excelben ez nincs, így észre sem veszed, ha valaki pl. az egyetértésed nélkül megváltoztatja a bugod prioritását (megtörtént) vagy lezárja a hibádat (megtörtént)
  • kommentek: sok hasznos információt, kontextust nyújtanak a kollégák által beírt kommentek. Például: nálam is reprodukálható a hiba, másnál viszont nem, kell-e javítani egyáltalán és hogyan, lezártam ilyen és ilyen okból… Számtalan téma felmerülhet egy bug kapcsán, amit egy kommentfolyamban kényelmesen meg lehet beszélni – Excelben ez szintén lehetséges, de ronda lenne
  • history: amiből látszik, hogy hogy milyen változtatások történtek a bugban, tipikusan: ki és miért módosította a prioritását és a státuszát. Excelben ez az információ elvész (vagy csak bonyolultan elérhető a SharePoint history-n keresztül)

A professzionális teszt adminisztrációs eszközök sok más hasznos funkciót is nyújtanak még: kapcsolatot a specifikációval, Jirával, automatizáló eszközzel, kényelmesen lekérhető riportokat, szabályozható felhasználói jogokat… De ezek nélkül még elkezdhető a tesztelés akár Excelben is – a hibajegyek kulturált kezelése viszont már nem.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük